Biografi Ustadz Azhar Idrus - Ulama Dan Pendakwah Yang Berasal Malaysia

 Tuan Guru Haji Muhammad Zin Pondok Lubuk Pandan Wakaf Tapai Biografi Ustadz Azhar Idrus - Ulama dan Pendakwah Asal Malaysia
Biodata Azhar Idrus
  • Nama: Azhar Idrus
  • Lahir: 12 Februari 1964, Kampung Ladang, dekat Kuala Terengganu, ibu kota negara bagian Terengganu
  • Guru-gurunya: Tuan Guru Haji Muhammad Zin Pondok Lubuk Pandan Wakaf Tapai.
  • Kebangsaan: Malaysia
  • Pekerjaan: Penulis, ulama
  • Dikenal karena: Figur pendakwah bebas modern yg populer

Azhar Idrus adalah seorang ulama dan pendakwah bebas asal Malaysia. Dia dikenal karena gaya ceramahnya yg inkonvensional, cerdas, singkat dan jenaka. Ceramahnya biasanya berkitar di masjid-masjid dan surau-surau di pelosok Malaysia.


Kehidupan awal

Azhar Idrus lahir di Kampung Ladang, dekat Kuala Terengganu, ibu kota negara bagian Terengganu, 12 Februari 1964. Setelah menamatkan pendidikan dasar di Sekolah Rendah Hj Mohd Sharif di Alor Star, Kedah, belau melanjutkannya ke Sekolah Menengah Kebangsaan Darulaman di kota yang sama sampai kelas 2 SMP, sebelum berpindah ke sebuah sekolah bergaya Inggris (Sekolah Inggris Sultan Sulaiman Kuala Terengganu hingga Tingkatan 6), Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman di Kuala Terengganu.

Sebelum terjun ke dunia dakwah, beliau adalah seorang gitaris yang cukup populer di Kuala Terengganu bersama Grup band "Band Boy", dan sempat menggelar dua konser. Saat grupnya memutuskan bagi membuat rekaman, dia menetapkan buat menarik diri. Ustaz Azhar menarik diri kerana tujuanya hanya suka-suka saja dalam bermusik bukannya bagi mencari ketenaran.

Ustadz Azhar Idrus pernah menjadi seorang guru musik pada tahun 1985.

Selanjutnya, dia bekerja di salah sesuatu surat kabar paling populer di Malaysia, Utusan Malaysia di kantor cabang Kuala Terengganu sebagai desainer grafis. Pada 1990, setelah menikah, dia menetapkan untuk berhenti bekerja, dan mulai memfokuskan diri ke bidang agama.


Sebagai pendakwah

Dia akan belajar agama Islam pada 1990, dan berguru kepada beberapa orang ulama di Patani, Thailand. Dia mempelajari ilmu-ilmu seperti fiqh, usuluddin dan hadis kepada dua guru. Beliau belajar secara talaqqi tidak kurang dari 8 orang guru dalam waktu 12 tahun.

Dia mulai terkenal di kalangan muda Malaysia ketika berceramah bersama Zizan Raja Komedi, pemenang kontes Maharaja Komedi, sebuah kompetisi komedian. Rekaman-rekaman ceramhanya juga diunggah ke YouTube, dan dia aktif menjawab berbagai pertanyaan di akun Facebook pribadinya.


Karya tulis

Pada September 2011, Penerbit PTS menerbitkan buku yang ditulis Ustad Azhar sendiri, berjudul Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab Berkenaan Permasalahan Semasa.


Hobi

Ustadz Azhar adalah seorang penggemar fotografi. Dia juga menyumbangkan beberapa foto yg diambilnya sendiri ke DigitalMukmin.com, sebuah situs yang memuat berbagai foto yg berbau Islam.

Beliau juga aktif dalam berolahraga, pernah mewakili Terengganu dalam acara bersepeda pada tahun 1980an. Beliau kadang bersepeda berkeliling pada malam hari buat meronda di sekitar Bandar Kuala Terengganu bersama-sama teman-temannya. Dari kebisaannya tersebut, ia pernah diminta untuk meresmikan program bersepeda.


Buku yg telah diterbitkan

Azhar Idrus. Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab Berkenaan Permasalahan Semasa. Malaysia: PTS Islamika. ISBN 978-967-366-102-2.


Sumber:

Posting Komentar

© Suka Sejarah. All rights reserved. Developed by Jago Desain