Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw

 adalah jenis olahraga campuran dari sepak bola dan bola voli Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw
Sераk tаkrаw adalah jenis olahraga campuran dari sepak bola dan bola voli, dimainkan di lapangan ganda bulu tangkis, dan pemain tak boleh menyentuh bola dengan tangan. Kejuaraan paling bergengsi dalam cabang ini adalah King's Cup World Championships, yg terakhir diadakan di Bangkok, Thailand. Permainan ini berasal dari zaman Kesultanan Melayu ((634-713)) dan dikenal sebagai Sepak Raga dalam bahasa Melayu. Bola terbuat dari anyaman rotan dan pemain berdiri membentuk lingkaran.

Catatan sejarah terawal tentang sepak raga terdapat dalam sejarah Melayu. Ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah Ibni Almarhum Sultan Muzzaffar Shah (1459 - 1477), seorang puteranya bernama Raja Ahmad telah dibuang negeri karana membunuh anak Bendahara akibat persengketaan saat bermain sepak raga. Raja Ahmad kemudiannya diangkat menjadi Sultan di Pahang, bergelar Sultan Muhammad Shah I Ibni Almarhum Sultan Mansur Shah.

Pada tahun 1940-an hal ini berubah dengan memakai jaring dan peraturan angka. Di Filipina permainan ini disebut sipa, di Burma chinlone, di Laos maradong, dan di Thailand takraw.

Peraturannya sama dengan bola voli dengan perbedaan sebagai berikut.
  • Pеmаіn tіdаk bоlеh mеnуеntuh bоlа dеngаn tаngаn.
  • Pеmаіn аtаu tіm сumа bоlеh mеnуеntuh bоlа 3 kаlі bеrturut-turut.
  • Pоѕіѕі реmаіn bеrtаhаn tіdаk dірutаr.

Hаmіd Bіn Mуdіn

 adalah jenis olahraga campuran dari sepak bola dan bola voli Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw
Permainan sepaktakraw yg ada sekarang merupakan adaptasi permainan sepak raga dan badminton. Pada tahun 1940an permainan ini telah dimainkan dengan menggunakan jaring dan mengikut sistem kiraan mata seperti badminton. Undang-undang dan peraturan awal permainan sepak raga jaring telahpun digubal dan disusun secara bertulis pada 15 April 1960 di Kuala Lumpur. En Hamid Bin Mydin merupakan orang yang diiktiraf sebagai pencipta dan pengasas kepada Sepakraga Takraw. Strategi-taktik baru yg mengagumkan dalam permainan sepak raga jaring pertama kali diperkenalkan Hamid di Jalan Patani, Pulau Pinang pada tahun 1946.

Sejarah permainan sepak takraw berawal pada suatu petang Februari 1946, Hamid Mydin  menemui sahabatnya, Mohamad Abdul Rahman, anak tempatan Jalan Hatin, Pulau Pinang yg terkenal sebagai pemain Sepakraga Bulatan yg handal. Saat itu Hamid menceritakan hasratnya bagi mengubah atau memodernkan permainan Sepakraga dengan menggunakan jaring dan gelanggang seperti permainan badminton. 

Bertempat di suatu kawasan atas lapisan bertar, tapak bekas Rumah Sakit Haiwan di Jalan Patani Pulau Pinang, Hamid Mydin membuat garis batas lapangan memakai kapur tulis dengan panjang 44 kaki dan lebar 22 kaki. Ia kemudian mengikat tali rami di tiang yg tingginya 5 kaki 3 inci.

Dengan menggunakan bolaraga buruk, Hamid menyuruh Mohamad Abdul Rahman berdiri di sesuatu sisi lapangan dan ia sendiri di sisi yang lainnya. Mereka menendang bolaraga bolak balik. Itulah kali pertama Hamid Mydin coba ciptaan barunya.

 adalah jenis olahraga campuran dari sepak bola dan bola voli Sejarah Penemuan Permainan Sepak Takraw
Pada petang hari berikutnya di tempat yg sama, beliau coba menyempurnakan idenya dengan menambahkan 2 orang sehingga satu tim terdiri dari beberapa orang. Nir dengan jumlah pemain, pada petang ketiganya ditambahkan pemain baru sehingga seluruhnya berjumlah 6 orang pemain.

Sejak saat itu, permainan baru ini memperoleh perhatian ramai. Pemain-pemain muda mencoba permainan yang lebih menarik ini memakai 3 pemain per tim yg kemudiannya dinamakan Sepakraga Jaring.

Selain itu, Hamid juga membuat beberapa perubahan permainan dan memperoleh sambutan baik termasuk dari Thailand. Corak permainan sekarang adalah hasil dua perubahan yg dibuat bersama Yusof Latif yg pernah menbawat jawatan Setiausaha Agung Persatuan Sepakraga Malaysia. Berkat hasil usahanya bekerjasama bersama Syed Abbas Al-Habshee. Corak permainan baru ini diperkenalkan kepada penduduk Kuala Lumpur. Di kemudian hari, olahraga ini mendapat dukungan dari Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Malaysia.

Dalam masa yang singkat permainan sepak raga jaring mula, dipertandingkan dalam lapangan bertutup tidak lagi di tanah-tanah lapang yg terbuka.


Sumbеr: 
  • httрѕ://іd.wіkіреdіа.оrg/wіkі/Sераk_tаkrаw
  • httрѕ://mѕ.wіkіреdіа.оrg/wіkі/Abdul_Hаmіd_Mуdіn

Posting Komentar

© Suka Sejarah. All rights reserved. Developed by Jago Desain